tisdag, januari 30, 2007

Åldersnoja och pluggfunderingar

För andra gången i min bloggkarriär bestämde jag titeln innan jag började skriva. Första gången var inlägget "Skäggblogg" i början av sommaren. Hur som helst;
En nackdel med att fylla år sent på året är att man i början av ett godtyckligt år tänker "Shit, i år fyller jag X år, jag som just fyllde X-1". Det har inte kännts som ett stort problem förrän i år. Visserligen har jag fört ett liknande resonemang de senaste åren, men det är först nu jag verkligen börjar förfäras över det. Jag fyller 27 i år. Rätt vad det är fyller jag 30. Var hände det? När kom jag så nära egentligen? Tiden börjar komma ifatt mig. Det känns som jag har börjat titta mer åt yngre tjejer, fastän jag alltid har föredragit äldre. Är det också ett tecken på förestående ålderdom?
Jag har aldrig lagt särskilt stor vikt vid parförhållanden. Kan inte direkt påstå att jag gör det nu heller, men man vet ju aldrig vad jag kommer att tycka i framtiden. Och med tanke på att det känns som chansen att man kan skaffa ett långvarigt förhållande minskar med åldern börjar det kännas ganska olustigt. Därmed inte sagt att jag börjar bli desperat. Hoppas jag.
Fan, jag sitter nästan och skakar av köldfrossa när jag skriver om det här. Nog för att det har varit kallt hos mig hela vintern, men så kallt lär det inte vara...

Jag har inte så långt kvar till examen. Faktiskt. 20 poäng plus exjobb typ. Men nu känner jag större lust än vanligt att ta studieuppehåll. Inte för att vare sig de sista 20 poängen eller exjobbet känns för jobbigt eller svårt. Mer för att jag har lust att jobba. Testa vingarna lite typ. Efter 4½ år känns det drygt att läsa kurser, göra labbar, skriva tentor o.s.v. Paradoxalt nog har jag mer motivation att göra det nu än jag nånsin haft hittills. Vet inte riktigt hur det går ihop. Nån som har en teori? Känns ganska fånigt att vilja ta en paus när man har mållinjen inom synhåll.

Nog klagat. Imorn ska jag på kryssning minsann. Jag bokade den igår. Innan jul var det snack om ytterligare en CQ-kryssning, men trots att tre av de fyra som åker är CQ blir det mer en CC04-kryssning. Jag, Joel, Gurra och Simon (som ju blev pryo -04). För en gångs skull har jag gott om pengar på kontot, så jag ska nog få hem lite billig sprit från Tax Free. Kahlua och vodka t.ex., så jag kan blanda egna white russians. Mums.

Nu ska jag knipa lite sömn så jag är hyfsat pigg till resan. Gonatt.

2 Comments:

Blogger Katjuscha said...

Jag tror att det där med åldersnoja har mycket att göra med hur bra/obra man trivs med sig själv. Jag har ju haft mer eller mindre åldersnoja sen jag var 18 typ, men ju bättre jag börjar trivas med mig själv, desto mindre roll spelar det att jag blir äldre. Jag blir mognare och visare, inte "gammal". :-)Aldrig i livet att jag skulle vilja vara 20 igen. Faktiskt.

02 februari, 2007 15:39  
Anonymous Anonym said...

Älsklingen min!

När du blir så gammal som jag och inte längre ändrar den ålder då du anser att du blev vuxen - DÅ är du gammal... det vill säga, om du tycker att JAG är gammal, så stämmer den teorin =D

1½ år till 40 - jisses vad livserfarenhet men skrammlat ihop, och jag får fortfarande vara med och kasta pil med de söta pojkarna!! Vi övar på jobbet för att inte behöva skämmas så mycket senare i livet... eller var det kanske för att det var lite kul att kasta pil?

22 februari, 2007 09:09  

Skicka en kommentar

<< Home