onsdag, januari 03, 2007

2006 i "korthet"

Jag tänkte följa Jennis, Simons och Mickes exempel och skriva en sammanfattning av 2006. Dels för att det kan hjälpa mig komma ihåg saker (vilket jag är rätt dålig på i allmänhet), men även för att det är så roligt att ta efter bra idéer. Plagiat sägs ju trots allt vara den högsta formen av beröm. Och slutligen för att ett långt inlägg passar bra som kompensation för att jag har varit så dålig på att skriva på sistone.
Funderade lite på om jag skulle ta händelserna i kategoriordning eller kronologisk. Jag försöker mig på en kombination:

Begynnelsen

Nyårsdagen 2006 existerade knappt för mig. Mina sista festgäster gick hem vid sju på morgonen, varefter jag satt och spelade nätpoker på fyllan till klockan 10. Sen sov jag till 20, bakis som jag var. Om jag minns rätt var jag inte uppe så länge på natten heller. Nåväl, det är väl få som kräver att man ska göra nåt nyttigt på nyårsdagen.

Vår - Studier

Läste nya kurser i vanlig ordning. Bl.a. talteknologi vilket nog var de lättaste fem poängen jag nånsin har tagit. Skrev fyra på tentan utan nån nämnvärd ansträngning. Lite tack vare Jenni som lånade ut bra plugganteckningar. :-)
En annan kurs som gled igenom lätt var Kombinatorisk Spelteori, som gick över hela terminen med en föreläsning i veckan. Jag missade några föreläsningar p.g.a. schemakrockar och lathet, men efter den sista sammanfattande föreläsningen och endast två timmars tentaplugg kände jag att jag kunde tillräckligt. Uppenbarligen det, för jag skrev 19/21 på tentan. Fick VG på kursen trots att man egentligen bara kunde få G som bäst.
Även kryptotekniken gick relativt smärtfritt. På föreläsningarna kände jag inte att jag hängde med riktigt (de som har haft Viiveke kan nog förstå mig), men när jag väl satte mig med tentan gick det bra.
Trots ett par mindre lyckade kurser kan man nog sammanfattningsvis säga att vårterminen 2006 var en av de enklaste för mig hittills. På sätt och vis bra, men det är inte bra i längden att man klarar sig trots att man slappar.

Vår - Jobb

Jag jobbade som mattementor för C-ettan under våren. Närmare bestämt i analys, vilket är ett av mina favoritämnen. Det var kul att testa på mina pedagogiska färdigheter, även om jag kunde konstatera att de inte var särskilt välutvecklade. Jag kände ju ettorna sen tidigare, i och med att jag var med under nolle-p när de började. Jag hade nog inte pallat att vara mentor för ett gäng okända människor.

Vår - Övriga engagemang

Min andra termin som intendent i C-styret, en post jag trivdes bra med. Det var lagom mycket att göra, och inga stressiga uppgifter. Alltid skönt att ha en legitim anledning att sitta och dega i Cerum. ;-)
Under vårmötet blev jag vald till vice ordförande för det kommande verksamhetsåret. Det kändes bra, och jag trivs med det. Hade nog sökt ordförande om jag inte hade varit CQ på hösten.

Jag kom som sagt, föga förvånande, med i CQ. Vi var/är ett riktigt bra gäng som kom bra överens. Jag kände alla hyfsat väl sen tidigare, och hade jobbat med de flesta i CC eller styret tidigare. Vi hade många roliga möten och sociala sammankomster under våren. En hel del planering blev lite för uppskjuten, men det ordnade sig ju i slutändan.

Lite mer förvånande var att jag blev invald i LinTeks FUM, d.v.s. kårfullmäktige. I den stenhårda konkurrensen (nåja, typ hälften av kandidaterna blev invalda) funkade min korta och kärnfulla presentation utmärkt. Medan andra skrev långa utläggningar som ingen orkar läsa skrev jag bara "Jag gillar hårdrock och MS Röj". Det, tillsammans med en bild där jag såg ofrivilligt stöddig ut, räckte för att jag röstantalmässigt skulle hamna i den övre halvan av de invalda ledamöterna.

Vår - Allmänt

Socialt sett har nog våren 2006 varit den mest intensiva tiden i mitt liv. Jag umgicks med folk (mest CQ) nästan dagligen, vilket aldrig hände förr. Jag brukade känna behov av att vara för mig själv ganska mycket innan, men under våren utvecklade jag snarare ett socialt behov. Om det gick två hela dagar utan att jag umgicks med nån kände jag mig rastlös och uttråkad.

Sommar - Studier

För andra året i rad läste jag sommarkurs. Den här gången blev det Webbprogrammering & Databaser. Intressant kurs, som jag väntade mig klara utan större svårigheter. Troligt. Vårens flyt ville inte hålla i sig; jag fick via CSN besked om att jag hade blivit avregistrerad från kursen. När jag mailade en av lärarna och frågade varför fick jag svaret att jag inte hade redovisat nåt av delprojekten. Jag protesterade och sa att det har jag visst. Jag redovisade del A lagom till den deadline jag hade förstått gällde. Det var tydligen fel deadline, och tydligen uppfyllde inte min prototyp de uppsatta kriterierna. Efter en massa tjafs fram och tillbaka dög det tydligen ändå, och jag blev återregistrerad. Allt frid och fröjd, bortsett från att allt krångel kvaddade min motivation rätt hårt. Men icke. När jag hade slutredovisat fick jag backning, för en av filerna fungerade inte. Jag hade råkat skriva över en av php-filerna, den jag hade lagt ner mest jobb på, genom ett felaktigt tar-kommando. Tjoho, tyckte jag i och med att det bara var några dagar kvar till nolle-p. Det fick vänta till senare.

Sommar - Jobb

Jag jobbade i hela fyra dagar på mitt gamla jobb. När jag började plugga tog jag studieledigt, men blev uppsagd 1½ år senare. Nu hade de ringt till farsan som jobbar på samma företag och frågat om jag kunde komma och jobba en vecka. De hade mycket att göra och ont om folk i semestertider. Jag tackade ja, men veckan blev bara fyra dagar i och med att jag skulle på kryssning på fredagen.

Sommar - CQ

Sommaren inleddes med en CQ-kryssning som alla utom en sjuk Micke var med på. Vi skulle ju ha sjömanstema, så vi tyckte det passade bra att åka båt och ta några temabilder. Så vi sprang omkring på båten med CQ-stassen på och drog till oss en massa roade och förvånade blickar. Lite karaoke blev det också i ett svagt ögonblick.
Vår andra gruppresa var ut till Martins stuga i skärgården. Det var riktigt trevligt, med sol, bad, regn, öl, grill och allmänt umgänge. Även hit hade vi med oss stassen och tog fler temabilder med fina havsbakgrunder.

Sommar - Allmänt

Jag hann med ytterligare en kryssning, med Erik, Katja och Edvard. C:are i all ära, men efter en intensiv vår och tidig sommar var det skönt med lite omväxling. :-)
Även sommaren präglades av mycket umgänge. Jag hade många kompisar som var kvar i Linköping, vilket inte hade hänt förr. Poolbadande, midsommarfirande, filmtittande, hg-sommarpubande, spelspelande och en massa annat. Även jag började blogga här. Jag måste hålla med Jenni om att det var en riktigt bra sommar. Den bästa på länge. Jag längtar tillbaka när jag tänker på det.
I slutet av sommaren träffade jag Scarlett. Även om det inte blev nåt mer än vänskap i slutändan så har hon helt klart varit en influens värd att nämna för andra halvan av 2006.

Höst - Studier

Under omtenta-p i augusti lyckades jag klara två tentor, trots att CQ tog upp nära 100% av min vakna tid och lite till. Resten av CQ var förvisso snälla nog att låta mig få ledigt från discojobb första fredagen i nolle-p, i och med att jag hade tenta morgonen därpå. Å andra sidan gick jag miste om sovmorgonen, så det jämnade väl ut sig. Det var en av de tentorna jag klarade. Den andra var veckan innan nolle-p, vilket innebar lite bättre förutsättningar.
Höstens ordinarie studier fick en trög start. Läsperioden överlappade med slutet av nolle-p, så jag missade några inledande föreläsningar. Jag hade valt att läsa om två gamla kurser, databasteknik och matstat. Men de gick inte bra den här gången heller. Efter tenta-p i oktober hade jag fortfarande noll poäng. Motivationen infann sig helt enkelt inte. Inte denna termin heller.
Under andra perioden blev det lite labbande gjort iaf. Vi blev godkända på kompilatorlabbarna. Tentan skrev jag innan jul, men har inte fått resultat från än. Innan jul skrev jag även Datorarkitektur, men inte heller den vet jag hur det gick på.

Höst - Sektionen

Nolle-p borde egentligen vara ett kapitel för sig, men jag har redan skrivit hyfsat utförligt om åtminstone första veckan tidigare i bloggen. Jag har fortfarande inte skrivit den utlovade kompletteringen, men det kommer separat i så fall.
Som CQ har det inte varit så mycket att göra efter nolle-p. Vi skrev en utvärdering som LinTek gav oss och gick på ett par fadderifester. Mina förpliktelser inom styret har inte heller varit så betungande. Som vice ordförande är jag ofta lite av ett bollplank för ordförande Patrick. Som infochef får jag en massa info att vidarebefordra från bl.a. LinTek. Som alumniansvarig går jag på möte med de andra sektionernas motsvarigheter knappt en gång i månaden.
I slutet av november åkte jag till DreamHack som representant för LiTH i allmänhet och C-sektionen i synnerhet. Det har jag skrivit om i det föregående inlägget, så jag fördjupar mig inte i det här.

Höst - FUM

FUM har varit mer nyttigt än jobbigt. Ett par möten har visserligen blivit rätt långa (det längsta höll på till efter midnatt), men det känns som en bra erfarenhet. Jag känner att jag gör nåt viktigt, samtidigt som jag lär mig lite mer om mötesteknik och allmän formalia. En hel del har jag ju lärt mig via sektionsmötena också, men de tenderar bli lite mer lediga i och med att alla känner alla.

Höst - Allmänt

Hösten har inte varit riktigt lika umgängesintensiv som våren och sommaren, men nära på. Första CSN-utbetalningen var försenad, så jag var fattig i början av hösten. Men när väl de och mentorlönen kom var jag rik. Alldeles för mycket tid och pengar gick åt till hg, men jag hade ju roligt! Passade på att köpa en ny mobil också. Det var på tiden.
Har umgåtts en hel del med våra nollan, som numera är ettor. En av mina största invändningar mot att bli CQ var att man inte får chansen att lära känna nollan under nolle-p, men jag har ju tagit igen det rätt bra efteråt istället. Det känns bra.
Åkte på Sjöslaget också, för andra gången. Tillsammans med en andra CQ-kryssning strax före jul blev det totalt fyra kryssningar under 2006. Inte illa pinkat.
Ett antal kravaller har jag hunnit med. Det gäller ju att passa på när man har Alab igen. Höjdpunkten var förstås Legotrippen, då CQ först var domare under tävlingen, varefter vi patetbastade och gick på sittningen. Mycket öl, mycket mat och trevligt folk. Klart en av de bättre festerna på året.

Jul

Den här julen var inte som vanligt. Katja och jag valde att vara hos morsan på julafton, istället för hos farsan. Det var också trevligt. God mat i mängder, god dricka i inte fullt så stora mängder, samt gott sällskap. Vi spelade bl.a. poker, vilket jag fick lära ut till de andra.
Juldagen tillbringades hos farsan. Överflöd av mat även där. Som sig bör på julen.
Under mellandagarna köpte jag en fin digitalkamera. Veckan innan konstaterade jag att jag fick fullt CSN, vilket jag inte hade väntat mig. I och med att jag var beredd på att bli fattig tänkte jag att jag lika gärna kan bli det och få en kamera på köpet.

Nyår

Firades hos Johan här i Ryd med en massa folk. Säkert uppåt 30 pers som mest. Jag hade riktigt trevligt, vilket bevisas lite av att jag hade tänkt gå till en annan fest halvvägs men lät bli. Det var ungefär 50/50 bekanta och okända, vilket kändes som en rätt bra mix.

Sammanfattningsvis...

...har det varit ett bra år. Jag mådde rätt dåligt ett tag under hösten, vilket var tungt, men såhär i efterhand åtminstone känns det inte illa nog för att dra ner de bra delarna. För de bra delarna var många. Jag har fått nya kompisar, lärt känna gamla kompisar bättre, skaffat nya erfarenheter, utvecklats som person... ja, bra helt enkelt.
Jag är nöjd med 2006.

2 Comments:

Blogger Vassius said...

Shit vad långt det blev. Om du orkade läsa allt kan du ge dig själv en klapp på axeln. :-)

03 januari, 2007 05:34  
Anonymous Anonym said...

Inga problem att läsa! Har du inte funderat på att bli lärare?
Kram från syrran i Vallentuna

22 januari, 2007 20:18  

Skicka en kommentar

<< Home