tisdag, februari 20, 2007

Less is more

Förr var jag aldrig mycket för att resa. Jag hade ingen lust att åka nånstans bara för resandets skull, utan kunde bara tänka mig konkreta ändamål som att se på ett F1-lopp t.ex. Nu på senare tid har jag dock fått lust att åka bort. Det här är visserligen min 26:e svenska vinter, men jag är redigt trött på den. Jag vill ha värme. Kall öl i skuggan. Kanske lite sol på min bleka lekamen. Men framför allt komma bort ett tag och bara slappa. Visserligen gör jag inte mycket annat än slappar som det är, men det var länge sen jag hade en riktig semester. En semester där man inte känner att man borde göra nån nytta. En semester där man inte _kan_ göra nån nytta.
Vi var några i Cerum för ett tag sen som snackade om hur det vore att bo i Thailand ett tag. Inte som en solsemester på ett par veckor, utan hyra ett riktigt hus och bo där i ett par/flera månader, eller på obestämd tid. Det lät faktiskt väldigt lockande. Om man är ett gäng som delar kan man få en schysst bostad billigt, och levnadsomkostnaderna där nere är ju toklåga. Iaf om man håller sig borta från de mest turisttäta ställena.

Jag vet inte riktigt varifrån min plötsliga reslusta kommer. Jag kanske har vuxit ur den lilla svenska bubblan och vill se världen, lämna den trygga tillvaron och äventyra lite. Jag kanske är less på det tråkiga svenska klimatet. Jag kanske vill fly från det faktum att jag borde ta tag i mitt liv. Faktum är iaf att jag är trött på kylan. Jag är trött på tråkiga svenskar. Jag är trött på alla krav.
Jag är... less.